NORSK: Å lese litteratur

Oppgaver i margen
  1. A bruker bakgrunnsinformasjon om forfatteren og tiden diktet ble skrevet, en historisk-biografisk metode
B legger ikke vekt på bakgrunnen, men tolker det på sin egen måte, som er en mer moderne metode
C tolker diktet bokstavelig talt, og bruker ingen bakgrunnsinfo
D forstår ingenting

  1. På skolen har jeg lært om alle de fire lesemåtene. Mye om tekstorientert og leserorientert lesemåte fordi det er fokus på teksten, ikke forfatteren, og for å tolke leter man etter "bevis" i teksten og samtidig bruke min bakgrunnskunnskap og være oppmerksom på det som skjer mens jeg leser. Kontekstorientert er den mest åpne og varierte metoden, som har elementer fra alle de andre lesemåtene, og det er kanskje den metoden som er viktigst i norskfaget i år.

Er alle tolkninger like gyldige?
Om alle tolkninger av en tekst er like gyldige, har med hvilken metode man bruker for å tolke teksten. Hvis man leter etter et "fasitsvar", vil det si at i deres øyne finnes det bare en gyldig tolkning, men så lenge tolkningen passer for deg, er den gyldig for deg. Det kan være noen tolkninger som gir mer mening/passer bedre inn enn andre, og jeg mener det er mulig å misforstå en tekst, særlig i religiøs sammenheng. En tekst kan få en til å tenke på alt mulig, men det betyr ikke nødvendigvis at tekstene betyr alt mulig.

Hva ligger i en "rimelig tolkning" av en skjønnlitterær tekst? Har du eksempler?
Hvis man skal ha en rimelig tolkning av skjønnlitterære tekster, så bør man ha mye bakgrunnsinformasjon og kunne argumentere for at det man selv forstår, er en rimelig tolkning. 

Forklar de ulike "lesemåtene"; forfatter-, tekst- , leser- og kontekstorientert lesemåte.
Forfatterorientert lesemåte går ut på at det er en sammenheng mellom forfatter og tekst, og at man knytter nesten alt i teksten til biografien til forfatteren.
Tekstorientert lesemåte går ut på at teksten er i fokus, ikke forfatteren, og at man finner "bevis" for tolkninger i teksten.
Leserorientert lesemåte handler om at man ikke kan lese en tekst helt objektivt, men bruke sin bakgrunnskunnskap og gjøre seg opp egne tanker når man leser.
Kontekstorientert lesemåte går ut på at man ser på konteksten til teksten, og kan handle om alt rundt teksten, ikke bare en ting.

Hvilke(n) lesemåte(r) mener du er typisk i norskfaget?
Jeg mener at tekstorientert og kontekstorientert lesemåte er mest typisk for norskfaget fordi det er de som blir lagt mest vekt på.

Hva ligger i den hermeneutiske sirkel?
Tolkningen beveger seg mellom del og helhet

Tolkningssirkel
Skjønner en del som spiller tilbake på din forståelse av helheten, og går tilbake til delen og skjønner enda mer og på en annen måte.

Kommentarer

Populære innlegg